Fitness is Nederlands populairste sport. Maar de groei is eruit. De omzetten staan onder druk en sterke ketens rukken op.

De gezondheidsmarkt lijkt eindeloos. Maar niets is minder waar: de Rabobank verwacht dat de omzet in sportscholen volgend jaar 0 tot 2 procent krimpt. Nu gaat er naar schatting zo’n 1 miljard euro in de branche om.

Sportschool, fitness, welness: populair onder starters

De bedrijfstak, in de brede zin van het woord, is reusachtig populair onder startende ondernemers: zo’n 7.500 ondernemers begonnen in 2012 een bedrijf in de wellnessbranche. (Daar zitten overigens ook bedrijven als schoonheidsspecialistes in). In datzelfde jaar gooiden zo’n 4.800 ondernemers er juist het bijltje bij neer.

De dynamiek laat zien hoe lastig het ondernemen is in de sector.

Voorbij is de tijd dat je profiteerde van stevige inschrijfgelden of langlopende abonnementen, die leden vergaten op te zeggen. Nieuwe regelgeving maakt dat leden snel kunnen opzeggen.

Kritischer consumenten én een wildgroei aan bedrijven doen de rest: de branche consolideert én innoveert in hoog tempo.

Budgetfitness

Fitness in cijfers

  • Nederland telt zo'n 1650 fitnesscentra
  • zo'n 3 miljoen Nederlanders bezoeken sportscholen
  • De gemiddelde omzet is ruim 400.000 euro; middelgrote scholen zetten al gauw 800.000 euro om
  • Gemiddeld heeft een sportschool 1600 leden; de grootsten hebben er soms meer dan 5.000
  • Horeca-omzet maakt zo'n 5-15 procent van de omzet uit

Bron: Rabobank Cijfers & Trends

Illustratief is de opkomst van budgetfitness: sporten tegen lagen kosten. Bekendste partij is Basic-Fit. Dat bedrijf is in november voor 55 procent in handen gekomen van investeerder 3i (ook de eigenaar van Action).

De transactie waardeerde het bedrijf op 275 miljoen euro. 3i gaat Basic Fit helpen met internationale expansie. Nu is het bedrijf al marktleider in Nederland en België met respectievelijk 95 en 79 vestigingen.

Basic-Fit was onderdeel van het Nederlandse bedrijf Leisure Group Europe, dat ook Health City exploiteert.

Sportschool: ketens winnen terrein

Ketens rukken sowieso op. Zij hebben grotere marketing- en inkoopkracht dan die sportinstructeur die zijn eigen centrumpje runt. Die rest niets anders dan verregaande specialisatie, bijvoorbeeld in medische fitness, waarbij de factor prijs minder belangrijk is.

Andere vernieuwers mikken op 24-uursbeschikbaarheid (Anytime Fitness), maken herhalingsbezoek goedkoper (Train More) of richten zich op speciale doelgroepen zoals bedrijven of vrouwen.

Sommige aanbieders opereren zelfs zonder fysieke scholen door fitness-programma's via apps aan te bieden.

Luxe als lokkertje

Tegenover de prijsvechters heb je ook ondernemers die juist het accent op luxe leggen, met verwenfaciliteiten buiten de apparaten om. Horeca kan daar een onderdeel van zijn. Maar de investeringen én vaste kosten zijn hoog hiervoor. Niets voor niets gebruiken wellnesscentra niet zelden Groupon-aanbiedingen om hun infrastructuur maar vol te krijgen.

Kortom, wie nu nog actief wil worden in de fitnessbranche, moet van goede huize komen: een onderscheidend concept én een stevige financiering zijn noodzakelijk.

Lees ook:

Fitness of sportschool: hier moet je op letten

Alcoholgrens naar 18: wat doe je als sportclub?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl